De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Meetkunde basisonderwijs

Beste,
*A)
kunnen jullie deze oplossen want ik zit vast, voor zover ik weet zou het moeten gaan met samen nemen van termen.Maar heb steeds last met de juiste termen.
(x2)2-2x3+4x-8 en ook
15x2-30xy+8xz-16yz

*B)
Dan heb ik ook nog even een vraagje over de som en produkt formule.Op de site staat dat de som het getal bij x moet zijn en het produkt de constante. bijvoorbeeld
x2+7x+12

Hier is de som 7 en het produkt 12 dus de twee getallen zijn +3 en +4.
Maar ik heb ooit eens de formules gezien van -b/a en c/a om het som en produkt te bepalen. maar dan klopt er toch iets niet. Kunnen jullie hieraan helpen aub
Van harte dank

Antwoord

x4 - 2x3 + 4x - 8 = x3(x - 2) + 4(x - 2) = (x3 + 4)(x - 2)

15x2-30xy+8xz-16yz = 15x(x - 2y) + 8z(x - 2y) = (15x + 8z)(x - 2y)

Overigens: je vraagt naar 'oplossen', maar dit is niet veel meer dan ontbinden. Wat je er verder mee wilt of moet laat ik dus maar aan jullie over.

Wat het tweede betreft: het is een beetje het verhaal van de klok en de klepel.
Een tweedegraads vergelijking (ook wel kwadratische of vierkantsvergelijking genoemd) kan twee oplossingen hebben (eventueel twee dezelfde).
De optelsom en het product van die twee oplossingen zijn gelijk aan wat jullie ergens gezien hebben. Maar de product-som-methode heeft alleen met de eventuele ontbinding in factoren te maken.

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Vlakkemeetkunde
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024